Muzealna troska o dziedzictwo - konserwacja barokowej rzeźby

Konserwacja zbiorów to jedno z podstawowych działań muzeum, w ramach dbania o zasoby kolekcji.

W ostatnim czasie z konserwacji powróciła na ekspozycję barokowa rzeźba przedstawiająca personifikację Europy, która została odnowiona w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Rzeźba pokryta jest polichromią

z dodatkiem bieli ołowiowej. Monochromia rzeźby w odcieniu bieli, pod względem technologicznym

i wizualnym jest zbliżona do popularnej w XVIII w. techniki szypolenu (fr. (chipolin), imitującej techniki kamienia lub kość słoniową.

 

Rzeźba powróciła na ekspozycję i ustawiona została obok odnowionej przed kilku laty personifikacji Ameryki, pokrytej polichromią wykonaną w tej samej technice. Figury są przykładem barokowej rzeźby ołtarzowej. Pochodzą z dawnego kościoła świętych Piotra i Pawła w Sandomierzu, przy kolegium jezuitów, gdzie wchodziły w skład grupy alegorycznej odwołującej się do Czterech Kontynentów, w ramach większego zespołu rzeźbiarskiego. Rzeźby mają zróżnicowane, egzotyczne stroje, spowite obszernymi płaszczami. Personifikacja Ameryki odziana jest w tunikę z piór, ubiór Europy jest bardziej dekoracyjny, z elementami biżuterii, a tunika nawiązuje do rzymskiej potęgi militarnej, wystające spod płaszcza pasy były bowiem typową dekoracją zbroi dowódcy rzymskich legionów.

 

W 1718 r. kościół został przejęty przez jezuitów. Wiązało się to z zapoczątkowaniem prac nad dekoracją rzeźbiarską i malarską w jego wnętrzu, zgodnie z programem ikonograficznym zakonu. Rzeźby mogły być umiejscowione przy ołtarzu św. Franciszka Ksawerego powstałym w końcu XVII w., któremu w jezuickiej tradycji ikonograficznej kontynenty składały dziękczynienie za dzieło misji i ukazanie światła Ewangelii.

 

Należy wspomnieć, że w zbiorach muzeum znajdują się także dwie inne figury alegoryczne (personifikacje Azji i Afryki), które pochodzą z dawnego kościoła jezuitów i są datowane na lata 1720-1727. W rzeźbach tych zastosowano pełne złocenie, przy czym specjalne polerowanie powierzchni nadaje im charakter dzieł wykonanych w metalu, co miało imitować drogie odlewy brązowe. Rzeźby są dziełem wybitnego rzeźbiarza Thomasa Huttera, który przybył do Sandomierza z Bawarii i pracował dla sandomierskich jezuitów.

W rzeźbach polichromowanych na biało, znajdujemy szereg rozwiązań ikonograficznych i formalnych, które także łączą je, nawet jeśli nie z samym Hutterem to jego warsztatem. (opr. dr Urszula Stępień) 

 

                                                                                     

     

 

 

     

 

 

14 czerwca 2024

www.domdlugosza.sandomierz.org

Muzeum Diecezjalne w Sandomierzu

 copyright © 2001 - 2022 MAGNUM Bartosz Cebula & Muzeum Diecezjalne w Sandomierzu

Godziny otwarcia:

sezon zimowy: (od 16 X do 30 IV ) od wtorku do soboty: 9.00 - 15.30
                                                                  niedziele i święta: 13.30 - 15.30 (ostatnie wejście o 15.00) 

       sezon letni: (od 1 V  do  15 X)   od wtorku do soboty: 9.00 - 16.30 

                                                                 niedziele i święta:  13.30 - 16.30 (ostatnie wejście o 16.00)